الثلاثاء، سبتمبر 04، 2007

إلي اللانهائية وما بعدها – To Infinity and Beyond - 2

قبل قراءة الجزء الثاني, إقرأ الجزء هنا:
-2-

دخلت المطار, كان زحمة علي غير العادة ناس رايحة وناس جايه, والحاجة الغريبة اللي مش لقيلها تفسير منطقي لغاية دلوقتي ان الناس كلهم شايلين شنط زي مايكونوا مسافرين!!

المهم, غيرت شوية فلوس مصري و خدت بدل منهم سره من الدنانير و الدراهم الأمارتية وقعدت ادور علي طيران الكويتية لغاية مالقتهم, وزنت الشنط و ماكنش معايا غير الكمبيوتر الشخصي Think-Padفي أديا المهم خدت التذكرة, وبما اني كنت مسافر علي الدرجة الاولي, فالراجل قالي حضرتك كرجل أعمال مهم تتفضل تدخل استراحة رجال الاعمال, بصتله كده, يالا وماله!!

وأنا داخل ال Business Lounge كان في بعض المناظر الملفتة للنظر و المثير للحيرة بشكل مرضي, الموضوع ببساطة اني شفت كام شاب كده خليجي شكلهم استغفر الله العظيم ميدش علي رجالة خالص!!, الموضوع مش شخصي مع حد من دول الخليج, بالعكس الخليج فيه ناس محترمة كتير, بس فعلا كان شيئ غريب و مقزز جدا.

ما علينا دخلت البتاعة دي بتاعت رجال الاعمال و لسه هسأل علي مكان اصلي فيه العصر و لقيت الراجل بيقول الطيارة اللي رايحة الكويت طالعة دلوقتي, خدت ال Think-Good بتاعي اللي بدأ يتعافي و رحت رايح علي الممر بتاع الطيران.

* * *

أول ما هتركب الطيارة و تلاقي الكرسي اللي جمبك فاضي, أول حاجة هتفكر فيها هي يا تري من هيركب جانبي, ممكن يكون واحد تعرفة,أو واحده رغاية وتكال دماغك في اي كلام فاضي,أو يطلع عيل صغير و يخنقك من التنطيط والدوشة, أو يكون سيكوباتي مسجل الخطر بتاع منطقة الحبانية (*) اللي هيطلع موس من تحت لسانة ويخدك رهينة و يطالب ان الطيارة تنزل في البحر الاحمر رخامة, أو يطلع واحد من زملاء الرفيق ادهم صبري و مسافر في مهمة من أجل انقاذ كوكب الارض. كله هيبان!

قعدت علي الكرسي, كراسي مريحة جدا بتاعت رجال الاعمال دي ودخلت واحدة ست معاها بنتها ووقفو الاتنين قدامي وبصولي, جت المضيفة قالتلي لو سمحت ممكن تبدل الكرسي عشان الام و بنتها يقعدو جمب بعض., وحرام عليك تشرد ام عن بنتها والكلام اللي يقطع القلب دا, وبأخلاق الفرسان اللي بتمتع بيها قمت من مكاني و رحت قعدت جمب واحد شكله مألوف كده بس مشفاكر شفته فين.

ربطنا الاحزمة والطيارة بدأت تتحرك ببطئ و فجأة بدأت ترتفع من علي الارض, لو انت بتركب طيارت هتعرف ان دي اجمد حته في الرحلة كلها, هتلاقي قلبك بيتاخد كده زي ما يكون بتنزل بالاسانسير بس علي مده طويلة شوية. المهم ارتفعنا من علي الارض و هتذهل لما تشوف مصر من فوق, تحفة بجد لان الزبالة والتلوث ما بتبانش من الارتفاعات العالية دي, البلد دي مافيش زيها و الله العظيم.

محصلش حاجة طول الرحلة بإستثناء الاكل ال Super Deluxe و المشروبات العظيمة و البنت الصغيرة اللي قعدت مكاني عمالة تلعب في الكمبيوتر اللي قدامها وتبصلي وتضحك زي ماتكون بتغظيني انها خدت مكاني وغالبا انا شفت صورته في الجرايد, انا قصدي علي الرجل اللي جنبي, بس فين بقي, يارب ما تكون في صفحة الحوادث و يطلع مسجل الخطراياه بتاع الحبانية اللي بيطاردني في الاحلام دا- بس الراجل دا شكله مرتبط في دماغي بحاجة تبع الأمن ياتري هيقولي فين بطاقتك الشخصيه ولا يكونش دا رفيق ادهم اللي اتكلمنا عنه و اللي رايح ينقذ كوكب الارض, ربنا يوفقة يارب!!

بعد ساعتين بدأت مراحل الهبوط ووصلنا الكويت الحمد لله وراح الراجل اللي جنبي مشاور للمضيفة راحت داست علي زرار خفي كده وراح جزء طلع كده من جسم الطيارة كان فيه تجويف راحت جايبة منه بدلة , البدلة باين عليها انها بدلة طيار,قلت في سري غريبة هو الطيار متنكر في شكل راكب ولا ايه, المهم لبس البدلة و بصلي بابتسامة عريضة و قالي حمدالله علي السلامة , وهو بيبصلي عرفت انا ليه كنت بشبه عليه وشكله كان مألوف ليا؟؟!!....

* * *

وصلت مطار الكويت و نزلت برضه في ال Business Lounge وصليت المغرب و العصر و حاولت ادخل علي النت عشان اسجل في كتاب انجازاتي اللي هعمله كمان 25 سنة اني دخلت علي ال MSN من الكويت بس للأسف معرفتش ادخل واطريت اقطع الصفحة الي سطرتها في كتاب انجازاتي واللي كتبت فيها التاريخ والساعة, قعدت كتبت سطرين عن الJET وبعدين زهقت و مالقتش اي حاجة اعملها غير اني أكل شيكولاته, بس يدوبك أكلت قطعتين شيكولاته و راحو ندهو علي الرحلة بتاعت دبي, خدت ال Think-Better اللي حالته بدأت تتحسن و رحت علي الممر و ركبت الطيارة.

ماكنش في حاجة مثيرة غير ان الطيارة كانت شبه فاضية و دي حاجة مطمئنة لأنها بتقلل فرص ان حد يخطفها, غالبا السادة القراصنة الجويين بيحبوا الطيارات الجامبو عشان بيكون فيها ناس كتير دا غير ان الوقت متأخر و أكيد القراصنة دول راحو ناموا, المهم بعد ساعة و نص وصلت ل دبي, كان ساعتها الساعة 1 بالليل, وأول ما هتنزل من الطيارة في دبي, هيتهيألك ان الطيار غلط و عمل Landing في فوهه بركان كيوتو في اليابان اللي علي وشك الانفجار, الحر و الرطوبة مش ممكن, لو انت ممن يرتدي النظارات هتندم جدا انك معملتش upgrade لنظارتك وركبتلها مسحات كهرابية لانك هتلاقي النظارة شبرت من بخار المية اللي منتشر في الجو, والحر وهمي مش عارف الناس دي عايشه هنا ازاي!! مافيش احسن من جو مصر "حار جاف صيفا, دافئ ممطر شتاءا", الإمارات بقي جواها "حار نار صيفا, دافي جاف شتاءا".

المهم كان في مبعوث سلام من الفندق واقف مستنيني وراح واخدني علي العربية و رحت الفندق أبو خمس نجوم و عملت Check-In (كان فيه بس شوية check in conflicts بس الحمد لله عملتلهم merge بال wizard من غير مشاكل)(**) وطلعت علي الرووم اللي رقمها 301 علي مضض لأني مابحش الاعداد الاوليه دي اللي مبتقبلش القسمة غير علي نفسها, بحس انها حاجة في منتهي الانانية, المهم دخلت الرووم و حطيت الشنطة و اترميت علي السرير و بصيت في السقف, دي هتبقي أول مرة تقعد فيها ما بين اربع حيطان كده لوحدك ياعمرو وكمان متغرب و بره البلد معايش غير صديقي الوفي ال Think-Best اللي بقي زي الفل اهو وصحته جت علي دبي, يا تري ايه اللي هيحصل؟!!

يتبع...
___________________


(*) منطقة الحبانية مش عارف هي فين بالظبط, بس الاخ اللمبي أكيد عارفها لأنه بيلعب كرة ماء في مركز الشباب اللي فيها
(**) لو انت من مستخدي برنامج الحالة النظيفة (Clear-Case) بتاع IBM يفضل عملReserved Checkout تجنبا لمثل هذة المشاكل في المستقبل.

* * *

هناك 8 تعليقات:

Booggy يقول...

meen ya3ny el ragel el ma2lof da ?

Amr يقول...

دا واحد هقابلة في الحلقة 15!!

Hanan Mohammed يقول...

hi ya amr
انا عايزه اعرف مين الراجل المألوف ده اللي انت شفته في الطياره
ياريت ترد عليا بسرعه

bota يقول...

السلام عليكم

القصه لذيذه اوي واسلوبك حلو
في انتظار الباقى
ربنا يوفقك

Amr يقول...

Hanan Mohammed:
أنا مؤلتش ان انا اعرفه, انا بس قلت اني عرفت انا ليه كنت بحس انه مألوف بالنسبة ليا!!

Bota:
Thank you, I'll post a new one soon.

Hanan Mohammed يقول...

hi ya amr
amr enta lazem tkamel el posts bta3t el jet,3shan 3ayza a3rfha thank you

Amr يقول...

JET eh :O,
It is a pure technical Engineering thing, no one will be interrested akeed :D

Hanan Mohammed يقول...

hi amr
طب منا انا عارفه انه مصطلح هندسي صرف.بس انت اتكلمت عنه في البوست.يبقي لازم تفهم البني ادمين اللي هيقروا هو ايه ده
وكمان ياعمر لازم تكمل موضوع رحلتك عشان بجد عايزه اعرف ايه اللي في الحلقات اللي جايه
amr!i'll add you.
if you don't mind
bye bye