الثلاثاء، سبتمبر 11، 2007

إلي اللانهائية ومابعدها - 4

قبل قراءة الجزء الرابع, إقرأ الاجزاء الثلاثة الاولي هنا:

-4-

بعد ماوصلت الفندق و حطيت الشنط, دخلت في غيبوبة نوم عميقة جدا, بقالي حوالي 8 ساعات سفر و نزول من الطيارة وركوب طيارة, وشيل الشنط و الجوازات والتأشيرة و ....

المهم صحيت تاني يوم الصبح الساعة 10 تقريبا, كلمت حسام اللي انا المفروض هستلم من الشغل عشان هو يرجع مصر وبعديها بساعة كان جالي تحت الفندق و نزلتله وكان معاه عربية تويتا كرولا 2007 عامله 11 كيلو بس :), ساعتها بس اتمنيت اني يكون معايا رخصة دولية زي حسام عشان أأجر عربية و انطلق بيها أشوف دبي دي فيها أيه, المهم رحت معاه الشغل و اتعرفت علي الناس و التيم اللي هشتغل معاه, أغلبه من الهنود و الباكستان.

المهم حسام رجعني الفندق و اتفقنا انه هيجيلي كمان ساعتين نروح نتعشي مع بعض, فضلت مستني كتييييير و هو مجاش, اتصلت بيه قالي انه عمل حادثة بالعربية و هو جايلي واضطر انه يروح قسم الشرطة.

في مصر لما مجموعة كلمات زي "عربية", "حادثة", "قسم شرطة" يجتمعو مع بعض في جملة مفيدة بيبقي في حاجة خطيرة جدا حصلت, لأن الموضوع لما بيوصل لغاية قسم الشرطة في مصر بيبقي غالبا في دم بشري في الموضوع, اما لو الموضوع Dry من غير دم, فالناس في مصر متحضرة خالص خالص و بمتهي الحضارة بيخلصوا الموضوع في الشارع قبل ما الشرطة تيجي, نزعج الشرطة ليه بمسائل تافهة زي دي مدام ممكن ماخد حقنا بنفسنا!!

اما دبي بقي, لو عربيتك حصلها خدش صغير من عربية تانية, فكل اللي عليك انك تشغل الانتظار و تشاورله يقف, وهيقف طبعا, وهينزل و بمنتهي الشياكه هتروحو القسم, الراجل هيسأل من الغلطان, واللي مش غلطان هياخد Report من الشرطه انه مالوش ذنب في الحادثة دي و هو يودي الجواب دا لشركه التأمين عشان تدفعله تعويض. بس كده, تاني يوم حسام ماكنش معاه العربية لأن القانون يمنع العربية انها تمشي و هي مخبوطه و في قانون تاني مراد قالي عليه بيمنع العربية تمش لو كانت متعفرة و عليها تراب!!.

بقيت الاسبوع ماحلصش حاجة مثيرة, غير اني في وسط الاسبوع رحت عند

عبداالله الشقة, كان اتفق معايا اني اروحله و فعلا رحتله, من الصدف السعيدة ان عبدالله برده الشركة بتاعته بعتاه يعمل شغل في شركة اتصالات امارتية, وعرفت منه ان خالد و عبدالغفار برده هنا في دبي بيعملو شغل تبع بنك دبي تقريبا.

عبدالله كان قاعد فيما يسمي الشقق الفندقية, بتختلف عن الغرف الفندقية انها بتكون شقة متكامله في كل حاجة, قابلته في الشارع و مشينا مسافة وهمية عشان نجيب بتزا Company نتعشي بيها, عبدالله بيدعي انها افضل بيتزا ممكن تكلها في العالم, وبيقول انه لما يبقي غني هيبقي هيطلب دليفري من مصر للفرع بتاع دبي!!

جبنا البتزا و اتعشينا و قعدنا نتكلم ونتفتكر في ايام الكلية, والشباب, والجروب واللي راح واللي جه, وكان معايا علي الاب توب شوية أغاني وطنية عن مصر, اصريت انه يسمعها و بعدين سمعته شويه اغاني بتاعيت اطفال كنت نزلتها من علي موقع كده. عبدالله سمع الاغاني و سخسخ من كتر الضحك, ماكنش مصدق انه ممكن يسمع الاغاني دي تاني, عبدالله اصله كان طفل مثالي جدا, بيقدس برامج الاطفال اللي كانت بتيجي علي القناة التانية و بيكون فيها فترة اسمها فترة "الشغل بأدينا", كان بيحبها جدا و بيقعد يعمل الحاجات اللي كانو بيعملوها في الفترة الملعونة دي, اصل انا كنت بكرهها جدا.

في نهاية الاسبوع قابلت عبدالله و خالد ورحنا شاطئ الخليج العربي, ونزلنا البحر, كان يوم عظيم جدا بدأناه الساعة 7 الصبح, لان انت مش هتعرف تنزل المية بعد الساعة 11 تقريبا, لأن المية هتكون قربت من درجة الغليان تقريبا.

رجعنا الشقة عند عبدالله, ونمنا شوية وصحينا رحنا الموول و قلنا ندخل سينما, عبدالله و خالد كانو عايزين يدخلو فيلم رعب اسمة الغرفه 1401, انا شخصيا مابجبش افلام الرعب خالص, مش قادر اتخيل ايه هي نوعية المتعة اللي ممكن شخص يحصل عليها لمل يدخل فيلم عشان يتخض ويترعب ويقعد ياكل في دوافرة من كتر الخوف!!

بس المهم دخلت معاهم علي مضض اصل اللمة حلوة برده, وحصل اللي انا متوقعة, فيلم متخلف من الافلام اللي بكرهها جدا, بالنسبة لي الموضوع ماكنش ممتع علي الاطلاق, بالنسبة لخالد وعبدالله فكانو مستمتعين بالفيلم!!
* * *
من الحاجات الرخمة جدا و المقلقة في أي سفر بسافرة هي موضوع الاكل, ببساطة لأن انت هتقضي حياتك عايش علي الدليفري و دي حاجة مش صحية خالص. أنا خلاص كرهت كل انواع الدليفري و الاكل من برة!!
الموضوع بيبقي اسوأ لو سافرت لبلد أوربي, هتلاقي صعوبة في انك تلاقي اكل حلال, ومش هيبقي قدامك غير انك تتحول و تتخلي عن اكل اللحوم نهائيا وتبقي كائن نباتي, أو انك تعيش علي المأكولات البحرية.

المهم في يوم كده جه مراد اللي بيشتغل معايا هنا قالي ماتيجي ناكل في أبو شقرة, قلتله أيه هو فيه هنا أبو شقرة, قالي اه و فيه كل انواع الاكل المصري الاصلي, ملوخية, بامية, فاصوليا, رز, سلطة, مشويات و كل حاجة, أنا ماصدقت أخيرا هاكل حاجة زي اللي كنت باكلها في بيتنا من أيد أمي, ياااه, يالا بينا. وفعلا رحنا المطعم بتاع أبو شقرة وكلنا احلي اكل مصري وانضف اكل كلته في دبي لحد دلوقتي.

في أخر الاسبوع قابلت عبدالله و خالد و عبد الغفار كالعادة و رحنا الخليج الساعة 7 الصبح زي كل مرة, ورجعنا واتفقنا نخرج بالليل, بس قبل كده كان لازم اروح اعمل Check Out من الفندق عشان انقل لفندق تاني, لأن الحجز الاولني كان لغاية 7 سبتمبر بس, وبعد كده مافيش اي حجز عشان معرض جيتكس, وفعلا نقلت للفندق الجديد و دخلت الغرف الجديد, هي أوسع بكتير من اللي قبل كده, و كمان فيها شاشتين LCD 40 بوصة عشان تتفرج علي اللي انت عايزة. كل حاجة كانت كويسة باستثناء اني الدولاب بتاع الملابس موجود في الحمام!!!

مش عارف ايه الحكمة من كده, هو الحمام واسع جدا بطريقة مبالغ فيها, بس مش دا سببب عشان يخليهم يحطو الدولاب في الحمام, فأنا مش عارف هما و سعو الحمام عشان يحطو فيه الدولاب, ولا حطو الدولاب في الحمام عشان هو واسع خلقة!!

الساعة 8 عدي عليا خالد بالعربية اللانسر الجديدة وكان معاه عبدالغفار, ورحنا لعبدالله و قابلنا تميم اللي بيشتغل مع عبدالله, ورحنا اتعشينا في مطعم لبناني ظريف و بعدين من هناك انطلقنا علي المول و بعد عناء لقينا مكان نركن في و نزلنا من العربية, ويلا يا جماعة الباب هناك اهو, وببص كده لاقيت خالد واقف مصدوم ومبحلق جو العربية و عبدالله تبدو عليه ملامح تعذيب أو حرق أو كلاهما معا و عبدالغفار مذهول من الموقف اللي اتحطينا فيه, بسأل عبدالله هو فيه ايه, مرضش عليا و شاورلي علي العربية , وهناك داخل العربية كان في مشهد مزعج للغاية و غير متوقع علي الاطلاق, واخر حاجة ممكن نتخيل انها تحصلنا!!!

مش هطول عليكم كتير, عشان مخنئش حد و الناس تعود تسأل مين الشخص المألوف دا و الكلام دا, تقدرو تعرفو ايه اللي حصل في الموقف دا من البلوج بتاع عبدالله

هنا

وكل سنه وانت طيب
ومستنين باقي الاجزاء

AD يقول...

أولاً الفيلم أسمه 1408 .. ثانياً أنا كنت بحب فقرة الشغل بلإيدينا وماما سامية وماما نجوى وكل الأمهات اللى جابولى تخلف عقلى دول .. وكنت بجيب دقيق وأعمل عجينة وأشكال .. ولما كبرت شوية بقيت أجيب صلصال .. بس أمى كانت بتزعق عشان الصلصال مش بيطلع من الإيد .. ولما كبرت خالص .. بقيت براحتى .. وأمى بقت تسيبنى أقلى بيض وأعمل شاى بالنعناع.

Amr يقول...

Hanan Mohammed:
الرحلة مش مسلية أوي كده زي مانت فاكرة, أنا بس بكتب الحاجات الظريفة اللي بشوفها, و دي بتحصل في الاجازات و لما بقابل الصدقاء, غير كده فبقيت ايام الاسبوع ببقي مطحون في الشغل و المشاكل و الحاجت المضرة دي

AD:
والله يا أخي أمك دي ليها الجنة من اللي انت بتعملة, اما نشوف خطيبتك هتستحمل ولا لأ :D

Walid Ahmed يقول...

"وكان معاه عربية تويتا كرولا 2007 عامله 11 كيلو بس"

لسة مكملش السطر والعربية عملت حادثة:S

بلاش تبعتونا من بلوج لبلوج بأه دوختونا
انا اصلاا اصحابى اللى فى دبى اكتر من اللى فى مصر دلوقتى

ِAhmad Ibrahim يقول...

انا معرفتش ايه الحادثه اللي حصلت للكورولا بعد ما انا نقيت عليها

Amr يقول...

قصدك ان انا اللي اديتع عين جابته الارض :@

The Groom يقول...

ايه يا عمرو حكاية العربيات معاك كلها جديدة جديدة انت عندك مركب نقص ولا ايه؟ هااهاهها