الخميس، مارس 20، 2008

Java Developer Conference!

أشتركت مؤخرا مؤتمر الجافا Java Developer Conference كنظم و عضو في فريق العمل, ودي المرة التالتة ليه اللي بشترك في تنظيم مؤتمرات من هذا النوع. في الحقيقة الاشتراك في المؤتمرات وخصوصا في لجان التنظيم شيء مفيد جدا علي كل المستويات, ففضلا عن انك بتتعلم مجموعة من المهارات اللي مش ممكن تعرف تكتسبها من غير ما تشترك في تنظيم مثل هذة المؤتمرات, من أهم هذة المهارات هي مهارة العمل الجماعي, اكتر مهارة مفتقدة عندنا كمجتمع و كشعب.

ايضا هناك بعض المهارات القيادية اللي بتكتسبها من التعامل مع بقية المنظمين, بالاضافة لمهارات العرض و بعض الدبلوماسية و اللياقة والذوق في التعامل مع الحضور, و أيضا قبل كل شيء هي المسؤلية, تنظيم مؤتمر في أكبر فنادق القاهرة –سيتي ستارز- وفي أكبر قاعة في الفندق –قاعة السرايا- وبحضور ما يقترب من 700 شخص, و 7 شركات من أكبر شركات البرمجيات, و 5 من أهم المساهمين في تكنولوجيا تطوير البرمجيات بلغة الجافا من أكبر شركات في العالم وبرنامج حافل يبدأ من الثامنة صباحا حتي السادسة مساء, مع وجود حوالي 15 منظم عمل ليس بالقليل.

وعلي الرغم من أني انضميت للعمل مؤخرا نظرا لظروف السفر, بس لمست جهد حقيقي من الجميع لإنجاح المؤتمر, وخصوصا من هاشم الشخص الحقيق وراء المؤتمر.

كنت المفروض اني هقوم بتقديم المتحدثين مع القاء كلمة قصيرة عن كل متحدث وعن الموضوع اللي هيتكلم فيه,المتحدثين زي ما قلت من أكبر شركات البرمجيات في العالم من SUN, IBM, Microsoft وفي نفس الوقت دول ناس أجانب ومهم جدا مسألة التنظيم والمظهر وطريقة التعامل إلي أخره, لما وقفت علي Stage عشان اقدم أول واحد من المتحدثين حسيت برهبة مؤقته, لما تقف قدام 700 شخص كلهم بصين ليك ومستنينك تتكلم حاجة مش سهلة, بس الحمد لله الموضوع عدي بسلام والدنيا مشيت كويس.

من الحاجات الظريفة اللي متعودين نعملها هي ان احنا نعزم المتحدثين دول علي الغذاء في اليوم التالي من المؤتمر, طبعا كلهم بيطلبوا يروحو الهرم في أول اليوم, والمرة دي الغذاء كان في أستديو مصر اللي موجود في الأزهر بارك و هو مكان لطيف جدا.

المتحدثين اللي عرفو يجو اليوم دا كانوا اتنين بس, لأن الباقين سافرو في نفس اليوم, واللي عرف يجي هم مستر أيد برنز من شركة SUN, ومستر بويا من Micorsoft.

انا بحب الخروجات دي جدا, كالعادة لأنك بتبعد عن مجال العمل جدا وتتكلم في حاجات أغلبها أجتماعية, مستر أيد كان سألنا كلنا سؤال ياتري كنت تحب تعمل أيه لو مشتغلتش في مجال الكمبيوتر؟, أجابتي انا هي اني أحب أكون مهندس معماري, مع أني مش جامد أوي في موضوع الرسومات الهندسية والكلام دا, بس فكرة انك تشترك في حاجة very long lasting زي كوبري علي النيل, أو مبني رئيسي في مكان حيوي, فكرة انك تيجي بعد 20 سنة مع ابنك وتقوله ان انت اللي صممت المبني دا أو الكوبري دا فكرة مثيرة للخيال بجد.

من الناس اللي جاوبوا برده مستر بويا, وقال انه نفسه يطلع كاتب سفر-Travel Writer- وهي مهنة ظريفة للغايه كل ما يفعلة صاحبها هو انه يسافر إللي مختلف البلاد لكتابة الملاحظات والكتب.

مستر بويا ليه شكل مألوف جدا, تحس انه مصري أبا عن جد, ولما سألته عن الموضوع دا قالي انه إيراني بس هاجر لأمريكا و بريطانيا, ودا لأن في الفترة دي كانت حرب العراق وأيران شغالة وكان التجنيد في أيران من سن 14 سنة, فأبوه سافر بره البلد لما أخوه الكبير كان عنده 13 سنة علشان مايدخلش الجيش الأيراني, ولما سألته بتروح أيران قالي مش كتير بس راحها مرة مؤخرا وحكالنا اللي شافه هناك, هو من الناس اللي بيكره أحمدي نجاد رئيس إيران, ولما سألته ليه قالي اصل انتو عايشين بيعد عن البلد, أحمد نجاد دا فم كبير ومجوع الشعب والناس بقيت تكرهه وتكره الخميني وتترحم علي أيام الشاة –فكرني بالناس اللي في مصر اللي بيترحمو علي أيام الملك –أنا منهم بالمناسبة D:- كمان قالي حاجة غريبة جدا, وهي ان الشباب في أيران مابقوش متدينيين, بالعكس, المساجد في أيران أغلب مرتاديها من العجائز وكبار السن, وفي الحقيقة انا استغربيت من الموضوع دا لأن دا عكس اللي بيحصل في البلاد السنية زي مصر, أغلب مرتادين المساجد في مصر و البلاد العربية زي ما شفت في دبي و السعودية هما الشباب, وهم أحرص من أي أحد أخر علي طلب العلم الشرعي, أيران تنحدر داخليا, الشعب يزداد فقرا, ونجادي يبيع الوهم, والشعب هو من يدفع الثمن في النهاية, الموضوع دا بالظبط فكرني باللي حصل لمصر من 50 سنة, عبد الناصر بيحارب العالم كله, الشعب يصقف, والعرب يشجعوا, وفي النهايه دا اللي أحنا وصلنالوا.

مستر بويا ماكنش عارف ان الشاه مات وادفن في مصر, ودا حصل بعد الثورة الايرانية لما الشاه خرج من إيران ومالقاش حد يستقبله وهو كان مريض بالسرطان, وراح أمريكا ومشوه منها عشان مش عايزين مشاكل مع النظام الجديد -حصلت بعد كده المشاكل دي في حادث السفارة المشهور- وراح كام دوله ومشوه منها برده وفي الاخر الرئيس السادات رحمه الله استقبله في مصر احسن استقبال في خطوة أغضبت المتشددين والارهابين في مصر, بس كان منطق السادات ان الراجل دا وقف مع مصر جامد في حرب 73 و ادانا بترول في عز الحرب فلازم مصر تقف جنبه بالمثل, ولما الراجل مات السادات جاب كل قرايبه وعمله جنازة عسكرية مهيبة بحق تليق بالراجل. قد نختلف أو نتفق علي الشاه كحاكم, ولكن لا نختلف ان اللي عمله السادات الله يرحمة كان منتهي الرجولة والجدعنة, الشاه بالمناسبة اتدفن في مسجد الرفاعي في القاهرة لما طلعنا فوق الهضبة العالية اللي موجودة في حديقة الازهر شاورتله -علي ما أظنه- مسجد الرفاعي, والراجل كان سعيد وممتن جدا للي عملته مصر مع الشاه.

لما سألته عن ديانته, كنت متوقع يقولي مسلم شيعي, بس قالي انا والدي بهائي و أمه شعيية!!!!! و دا مخليه مش راسي علي حاجة منهم, الاكتر من كده هو ان خطيبته هندية كاثوليكيه, وهو شخصيا مهتم بالبوذية جدا و بيقرأ فيها كتييير!!!!, أما مستر أيد برنز فهو مسيحي متدين, لما صحي يوم الاحد الصبح كان بيدور علي كنيسة, ولما قلتله ان الكنائس هنا شرقية المذهب قالي مش مهم مش هتفرق كتير!!!

اليوم كان ظريف بحق, والكلام مع اشخاص من جنسيات مختلفة شيء ممتع للغاية, بالأضافة لنجاح المؤتمر وأستفادة الحضور و استمتاع المتحدثين كله دا اجتمع مع بعضة وكان نجاح يستحق التسجيل.

هناك 4 تعليقات:

غير معرف يقول...

عارف يا عمرو انا كمان نفسي اشترك في الاعمال التنظمية
اللي زي ديه بس مش عارف
لما كنت في الكلية حاولت اشترك في
socities
بس ما كنتش بيبقي ليا فيه دور فعال طبعا بحجة الوقت والضغط زي ما انت عارف نظام حاسبات,وكنت بحلم امتي اتخرج واقدر اشترك في جمعيات اواعمال خيرية واديني اتخرجت ودخلت في
life cycle
بتاعت الشغل ومش عارف اخرج منها بس متاكد اني الانسان اللي بيبقي معزول عن من حوله او يبقي ملهوش انشطه
بيبقي اقل نجاحا
معلش طولت عليك بس ده كلام كان نفسي اتكلم فيه مع حد وجت فيك بقي :D
ربنا يوفقك ويجعلك من الناجحين
في الدنيا والاخره

Mostafa Saad يقول...

SA.
The conference really was very good and i was happy seeing you share. Hope always.

Now you are tagged by me, to understand more, visit
8 facts

Ahmed Nyazy يقول...

nice post :)

أحمد الدرعه يقول...

بصراحه كان جهد رائع منكم كلكم يا عمرو وتشكروا عليه جدا
ابقي نورني في الانتريه بتاعي :) http://aderaa.blogspot.com/